Marija Trivić, vlasnica PR agencije „MEDIA SUPPORT & CONSULTING“, dobitnica je priznanja „Jedna od sto uspešnih preduzetnica u Srbiji“. U okviru svoje, skoro tridesetogodišnje karijere, Marija je imala priliku da među prvima u ovoj zemlji promoviše najekskluzivnije projekte.
- Kako ste započeli svoju karijeru u PR komunikacijama i marketingu i šta vas je motivisalo da osnivate svoju agenciju?
Karijeru sam započela pre više od tri decenije, rekla bih slučajno – ukoliko slučajnosti postoje. Nakon završene Prirodno-matematičke gimnazije u Beogradu, školovanje sam nastavila u pravcu menadžmenta. Taj smer je bio nov u Srbiji, a samim tim zanimljiv jednoj tinejdžerki, željnoj neobičnih, novih znanja. Iskreno, ne mogu reći da sam bila oduševljena programom, ali sam uživala u predavanjima iz oblasti marketinga i komunikacija. Znanja sam usvajala i van redovnih predavanja, jer me je ova oblast magično privlačila. Posebno su mi bile zanimljive knjige koje su opisivale najrazličitije Studije slučaja međunarodnih kompanija. Kod nas, krajem devedesetih, takve knjige nisu bile lako dostupne, te sam ih nabavljala preko prijatelja koji su studirali u inostranstvu. Kada sam diplomirala, moja zanesenost o velikoj, instant karijeri, poput onih iz filmova i knjiga, pukla je kao balon od sapunice. U početku nisam mogla da pronađem posao u svojoj struci, a nedostatak prakse je dodatno otežavao situaciju. Međutim, sve što vam pripada nađe svoj put. Tako sam se nakon dve godine “lutanja” našla u Informativoj službi, tada jedne od najvećih i najznačajnijih političkih stranaka. Mogu reći da je od tog trenutka sve krenulo u pravom smeru. U Informativnoj sam naučila praktične osnove odnosa s javnošću (Public relations – PR), koji su kod nas bili u povoju. Naučila sam tehničke segmente posla, od pisanja saopštenja i intervjua preko važnih pravila prilikom organizacije događaja. Najvažnije, naučila sam tajne kreiranja medijske PR kampanje i sticala neprocenjive kontakte u medijima. Karijerni put sam nastavila u segmentu komunikacija i poslovanja privrede, a kasnije sam prešla u marketinške agencije, uglavnom radeći na rukovodećim pozicijama. Prirodno je bilo da pokrenem i svoju agenciju, jer mi je uvek nedostajala brzina koju omogućava samo samostalnost u odlučivanju. Nedostajala mi je i mogućnost da svoje, nekada neobične, PR ideje realizujem bez skepse nadređenih. Tako sam 2012. godine osnovala svoju PR agenciju “Media Support & Consulting”. Danas, sa ove pozicije, jedino se kajem što to nisam učinila mnogo ranije.
- Koji su najvažniji faktori za uspešno upravljanje komunikacijom i odnosima sa medijima za velike brendove?
Kada su u pitanju velike kompanije, koje su između ostalih klijenti moje agencije, pravila su jasno definisana. Kod velikih brendova poslednjih par godina primećujem određena “iskakanja” iz tih strogih okvira, jer i oni ispituju granice u potrazi za dodatnom pažnjom medija i šire javnosti. Živimo u vremenu kada je veoma lako postati medijski vidljiv, bar na trenutak, ali je najvažnije opstati na liderskoj, dominantnoj tržišnoj poziciji pored izuzetne konkurencije. Veliki, svima nama poznati, brendovi su uspešno napravili balans između promocije u pravoj meri i kontinuiranog, visokog kvaliteta u svojoj ponudi. Ovo se preslikava na komunikacije i odnose sa medijima, odnosno javnostima uopšte. Veliki brendovi mnogo više moraju da vode računa o svom ugledu i detaljima, kao i o licima koje stavljaju u prvi plan, jer je njihova pozicija ranjivija u odnosu na one koje tek kreću tom, uzlaznom putanjom. Kvalitet je imperativ na svakom koraku. Druga veoma važna stavka su poruke koje putem medija šalju. Te poruke su unapred jasno definisane i usklađene. Na primer, radila sam u Beogradu događaj za kompaniju L’Oréal, koji je bio pokriven i PR aktivnostima u medijima. Spletom okolnosti sam se, dva dana nakon tog događaja, poslovno našla u Švedskoj. U njihovim medijima, na koje sam manje više slučajno nailazila, mogla sam da vidim gotovo identičnu kampanju. Ukratko, oni su dobrom delu Evrope, istovremeno, slali jasno definisanu poruku preko medija i kroz ostale, isplanirane marketinške i PR aktivnosti. Tokom takvih kampanja shvatate kolika je snaga Brenda i zašto su veliki na poziciji koja im, očigledno, pripada. Ono što ističem svim svojim klijentima je važnost kontinuiranog, visokog kvaliteta, bilo proizvoda ili usluge koju pružaju. PR aktivnosti i marketing će vas staviti u fokus šire javnosti – garantujem. Međutim, da Ii ćete tu javnost zadržati kao vaše kupce/korisnike zavisi isključivo od kvaliteta koji pružate. Ako ste veliki i zanimljivi, sigurno ćete biti interesantni i medijima. “Malim” firmama preporučujem da prate šta veliki (odlično) rade. Ukoliko nemaju sredstava da angažuju stučnjake za određenu oblast, neka sprovedu neku sličnu aktivaciju manjeg obima, uz obavezan lični pečat, makar u detaljima. Danas je previše kopija, a malo orginalnih pristupa koje mediji I šira javnost posebno vole. Ovo sa sigurnošću tvrdim, jer radimo PR kampanje i izvan granica naše zemlje, a ukoliko ste orginalni, rezultati su odlični, bez obzira na različite kulture i navike publike kojoj se obraćate.
- Kako se vaš rad razvijao s obzirom na promene u medijskom pejzažu i digitalnim trendovima?
Pratim sve profesionalne trendove. Neke sam, neskromno mogu da kažem, uspostavila kod nas, upravo zahvaljujući saradnji sa velikim, svetskim kompanijama. Digitalni mediji su poseban profesionalni izazov. Prebrzi su i to mi se ne dopada. U toj potrebi da se bude prvi i veštački “orginalan” se sužava selekcija, a samim tim se obara i kvalitet sadržaja. Tu brzinu mogu da približim upravo kroz sledeći primer. Pre desetak godina smo organizovali prvi događaj za blogere, sadašnje influensere, u Srbiji. Jedva smo iz cele zemlje uspeli da okupimo 10 predstavnika. Jednostavno, tada ih nije bilo. Morali smo strateški da organizujemo intervjue, kako bismo preko klasičnih medija – koji su u to vreme bili u fokusu – privukli i usmerili pažnju šire publike, a samim tim jačali uticaj naših, novoodabranih predstavnika. Danas, samo na Instagramu imate nekoliko stotina ljudi koji mogu da uđu u kategoriju uticajnih prema međunarodnim standardima, a sa kojima biste trebali da ostvarite saradnju. Ovaj broj je značajno veći ako govorimo o influenserima koji su tematski specijalizovani i sa manjim brojem pratilaca. Tu su i na stotine portala. U Srbiji, prema podacima Agencije za privredne registere iz 2023. godine, zvanično radi 2.588 medija. Ovaj broj ne obuhvate one koji nisu registrovani kao medijske kuće, a plasiraju takve sadržaje na internetu. U Srbiji i regionu TV je i dalje dominantan medij i ovi, takozvani, klasični mediji su pretrpeli minimalne promene, samim tim i komunikacija sa njima. Čini mi se da je najteže ispratiti kretanja u medijima. Da biste uspostavili kvalitetan odnos, potrebno je da uložite vreme. Dakle, pored velikog broja medija i njihovih predstavnika, problem je stalna fluktuacija ljudi, koju uočavam na mesečnom nivou, a nekada i češće. Drugo, ranije su se mediji zaista bavili temama. Danas tu imamo hiperprodukciju. Mesta za prave, kvalitetne PR teme je sve manje. Novonastali mediji prirodno traže svoje izvore prihoda i, nažalost, PR “klizi” u marketing, bilo u digitalu ili klasičnim medijima. Mislim da je tu najveća razlika u poslovanju nekada i sada.
- Koji su najveći izazovi u vođenju agencije i kako ih prevazilazite?
Agencija je na tržištu duže od decenije, tako da smo preboleli sve “dečije bolesti” u prvim godinama poslovanja. Drugo, mi smo agencijsko delovanje fokusirali na međunarodno tržište, odnosno na inostrane klijente koji kod nas tek započinju svoje poslovanje, jer smo se specijalizovali i za uvođenje novih brendova na našem i regionalnom tržištu. Period pandemije je u mnogome promenio formalni način našeg poslovanja, tako da je tim na okupu, ali veoma fleksibilan. Mislim da je ovo model poslovanja koji će biti sve prisutniji, jer je nakon pandemije najveći problem privući, ali zadržati kvalitetne ljude, posebno u kancelariji, pod strogim korporativnim pravilima. Mi definitivno nisamo takav tim i priznajem – to mi se dopada, a posebno se dopada mojim kolegama i saradnicima. Ljudi iz tima odgovaraju na zadatke u najkraćem roku, gde god da se nalaze u tom trenutku. Kada je hitno, rešavamo problem klijenata i u noćnim satima, jer smo svi profesionalci, sa višedecenijskim iskustvom. Rekla bih i da smo privilegovani, jer radimo poslove koje istinski volimo. Ništa nam nije teško. Klijenti primećuju i cene našu posvećenost i odgovornost. U našem slučaju, zadovoljni klijenti donose nove poslove i kroz preporuku nove klijente. Pojavljuje se i konkurencija kao jedan od izazova, ali je doživljavam kao zdravu i podsticajnu. Mislim da će za kvalitetne timove ili pojedince posla uvek biti i da u takvim slučajevima nema teritorijalnog ograničenja. Što dokazuju I naše međunarodne saranje. Na primer, mi smo radili na marketinškim i PR kampanjama za ministarstva i velike kompanije u Nemačkoj, Češkoj, Poljskoj, EU projektima… Ne mogu da kažem da smo preterano eksponirani, ali dobar glas se širi, na čemu sam veoma zahvalna.
- Šta biste savetovali mladim profesionalcima koji žele da se bave PR komunikacijom i marketingom?
PR i marketing podrazumevaju veoma širok spektar znanja i veština. Konkretno, u PR-u ima dosta elemenata psihologije. Neophodan je visok nivo emocionalne inteligencije, empatije i znatiželje. Morate da znate sve o oblasti u kojoj klijenti deluju. To je jednostavnije ukoliko se specijalizujete u jednoj branši. Značajno je kompleksnije ukoliko ste agencijski čovek, jer radite za različite klijente I njihove industrije. Meni je taj deo i najzanimljiviji, jer nikada neću raditi isti, dosadan posao od 9-17h. Na primer, sada uvodimo jednu veoma poznatu inostranu tehnološku kompaniju na naše i regionalno tržište i jedna od glavnih tema je veštačka inteligencija (AI). Ovo nam je timski posmatrano ozbiljan izazov, jer je nova tema i u svetu, gde se stalno se pomeraju granice. Drugi primer je rad na logou jedne velike banke u Nemačkoj. Tu je I kozmetička industrija, dečiji brednovi, turizam, moda… Sve ove grane su potpuno različite i veoma zanimljive. Ali i izazovne, stoga je osnovni savet je da mladi budu iskreni prema sebi. Ukoliko su spremni da doživotno uče, vredno rade i pomeraju, pre svega, svoje granice – spremni su i za PR. Posle više od tri decenije rada mogu da kažem da je sam karijerni put prelep. Ukoliko ne idete prečicama on je ujedno i najteži, ali vredan svakog koraka koji kroz karijeru napravite.
Foto Ustupljena fotografija